Suc natural de mere și pere de pe Valea Vadului
Ce faci când ai supra-producție de mere și de pere și țuica nu se mai cere? Te reprofilezi și intri pe o piață în creștere accentuată, care adresează nevoia pentru produse naturale și sănătoase. Asta a făcut și familia Hideg, din comuna Iara, care are două livezi de meri și peri la Valea Vadului, una veche de 40 de ani și una de 11 ani.
În urmă cu doi ani, Nelu Hideg s-a trezit în fața unei situații neprevăzute: pomii săi gemeau de fructe, dar țuica – ceea ce făcuse din ele până în acel moment – nu mai avea trecere în zonă. A cumpărat o instalație de suc, investiție pe care a recuperat-o încă din primul an, și s-a pus pe făcut suc natural de mere și pere. L-a ajutat mult în această nouă intreprindere fiica sa Roxana care, deși lucrează la departamentul de vânzări a unei agenții de publicitate din Cluj, și-a rezervat două luni, în fiecare toamnă, pentru a merge la livadă dacă nu zilnic, atunci cu siguranță în fiecare weekend. „E destul de profitabil dacă ai merele tale și instalația ta. Am scos din primul an costul instalației de suc, dar am și muncit – vreo două luni, weekend de weekend și peste săptămână, merele trebuie culese, spălate și puse în instalație”, spune ea.
Produsele – aproximativ 2000 de sticle de câte 2 litri de suc anual – se vând în marea lor majoritate pe net – pe grupuri de facebook dedicate producătorilor locali, dar și pe OLX, de exemplu, sau în marketplace-uri: „Pentru mine e un hobby. Ar putea fi businessul din care să-mi câștig existența. Dar asta ar însemna să mă mut la țară, pentru că trebuie să fii aici pentru ca lucrurile să meargă mai bine decât acum. În plus, dacă vrem să facem producție mai mare, ar mai trebui să extindem livada, pentru că producția variază de la an la an. Într-un fel mă atrage ideea, dar deocamdată mergem pe varianta de acum”, mărturisește ea.
Familia Hideg a reușit să-și facă deja o rețea de clienți care preferă să-și facă aprovizionarea cu suc natural de la ei, iar restul producției o vând pe la târgurile dedicate producătorilor și cu ajutorul anunțurilor de pe site-uri specializate în vânzări.
În cazul lor, deocamdată, funcționează mesajul acela – „Nu ne sunați, ieșim noi din când în când”.
